Szyba zespolona – co to jest i dlaczego...
Nowoczesne okna, zarówno okna PCV, jak i okna drewniane, czy aluminiowe wyposażone są w szybę zespoloną.
Szyba zespolona w oknie składa się z dwuch, trzech lub nawet czterech pojedynczych szyb, które oddzielone są od siebie ramką dystansową. Szyby są ze sobą połączone w pakiet, z pomocą butylu, który zabezpiecza je przed rozszczalnieniem. Wewnątrz okiennego pakietu szybowego jest gaz szlachetny, najczęściej stosowany jest argon, choć nie tylko.
Zespolenie szyby, w oknie PCV, zwykle jest bardzo trwałe i szyby mogą być użytkowane przez wiele lat, ale zdarzają się też sytuacje w których dojdzie do rozszczelnienia szyby.
Z rozszczelnieniem szyby mamy do czynienia gdy wewnątrz pakietu, pomiędzy poszczególnymi szybami, pojawia się para wodna, albo w skrajnych przypadkach - szron lub lód. Nawet jeśli żadne z tych zjawisk nie występuje, lub nie zostało zauważone, a pomiędzy szybami pojawia się nalot – także jest to jasny sygnał, że doszło do rozszczelnienia szyby.
Innym przykładem rozszczelnienia szyby zespolonej w oknie jest pękniecie lub stłuczenie co najmniej jednej z szyb.
Dlaczego nie wymienia się pojedynczej szyby w szybie zespolonej?
Na rynku jest niewiele osób, które naprawiają rozszczelnione szyby. Istnieją oczywiście sposoby na uszczelnienie butylu i wpuszczenie do środka odpowiedniego gazu, ale należy zwrócić uwagę na to, że dobrze wykonana szyba zespolona musi być czysta w środku. Co nam po tym, że napełnimy ponownie przestrzeń między szybami gazem, skoro w środku będzie osad lub nawet bród. Prawidłowo przeprowadzona naprawa polega na wyjęciu szyby z okna ( pozostajemy z oknem bez szyby), rozdzielona, umyta, ponownie zabezpieczona butylem i napełniona gazem. Po zastygnięciu butylu szybę można ponownie zamontować w oknie. Proces ten, powinien być wykonany w sprzyjających warunkach, u klienta w domu raczej będzie to niemożliwe, a cała procedura będzie droższa niż zakup i wymiana nowej, wyprodukowanej we właściwych warunkach zespolonej szyby.